Teckenspråk

Jag har kunnat teckenspråk sen jag var liten. Mamma lärde mig och min syster.
Dock var de mest TSS, tecken som stöd.
När jag gick i högstadiet och på folkhögskolan fick jag utveckla mer. Suger dock på grammatiken, (som i alla andra språk typ) men de beror ju på dyslexin.

Jag har försökt sedan barnen var nyfödd att teckna. Alvin var duktig när han var yngre och kunde lite iaf men så glömde vi lite bort det och så.
Wilma därremot, har total snappat på tecknspråk och de tecknas för fulla muggar :)
Hennes första spontana ord då vi knappt hade tränat var kaka. Kan kanske bero på att hon är vårat lilla kakmonster :) Nu kommer de mer och mer ord för varje vecka och det tecknas förfullt av alla hemma nu också. Ibland slamsar Alvin men ofta går det bra :)

Wilma kan:
Kaka
Äta
Katt
Hund
Häst
Gris
Gröt
Saft
Mjölk
Bil
Skor
Mamma
Pappa
Mössa
Nästan hela "En sockerbagare"

Vi får hoppas det håller i sig så kanske hon och Alvin blir riktigt duktig!

Här kan ni träna själv om ni vill :)
http://www.ur.se/teckensprak/flash_holder.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: