Alvins test

Alvins test igår gick som väntat. Det visade inget på audiogrammet. Sen fick vi träffa en läkare som jag berättade för om min eget syndrom och jag berättade hur jag hör och hur Alvin hör. Tyvärr är de inte så långt fram i utvecklingen på dessa hörselnedsättningar som USA men de har utvecklat ett hörseltest fr barn från ca 7 års ålder. Han Alvin ff problem om 3 år skall vi kontakta dem igen. Troligen har Alvin (och kanske också jag?) något som heter CAPD. Cental Audiotory Processing Disorder. Som innebär presis som kingkompetzkys att man har svårt att lokalisera vart ljuden kommer ifrån och vad det är för ljud. Berorde på vokaler occh konsonanter så beror de på hur man uppfattar ljuden. Det har inte hittat ett botemedel mot detta men i USA har man börjat med någonting som heter Earobics där man tränar upp ljudlokaliseringen med blandannat musik träning. Det vi också kan göra tillsvidare är att lyssna på mysik/rytmer, läsa mycket för honom och allmänn språkträning där Alvin får lyssna mycket på ljud och rytmer. Det är skönt att man iaf kan träna upp detta så får vi se om 3 år hur gör om han ff har problem!
Fonologisk medvetenhet :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: