Vilken resa!

Ja nu är man hemkommen med dunder och bravur!
Så här har veckan varit:

Lördag:
Åkte på kvällen 21.10 från Härnösand.
Jobbigt att lämmna Alvin men han sov så det var lite lättare.
Åkte ner till stockholm och kom dit kl 03,20 där Ika redan väntade på arlanda.
Hon hade kommit på kvällen innan stackarn.

Söndag:
Flyget lyfte 08,30 ( en halvtimma försenad ungefär )
Vi kom ner 14,45 Egyptisk tid ( en timma + )
Fick våra väskor tillslut och åkte till hotellet, Gardenia Plaza.
Som visade sig var PRECIS vid flygplatsen så planen åkte över oss när de landade!
Vet inte om man ser hur NÄRA det faktiskt är här....

Vi packade upp och kikade hur allt såg ut.
Åt middag på hotellet Inte bra mat eller servis!!
Jaja, HELT döda efter att inte sovit så bra på 2 nätter stupade i i säng efter kl 20 på kvällen!!
( jag vet liiite tidigt men vi var helt slut! )

Måndag:
For en sväng till Gardenias egna beach.
Inte bra, så vi åkte hem efter lunch.
Låg och slappade vid poolen, sååå skönt så!
Sedan på kvällen åkte vi in till "stan" Namabay, såg ungefär ut som las Vegas :)
Käkade på en Indonesisk resturang som hade sååå otroligt stark mat att Ika inte kunde äta upp den.
Jag trugade mig i min för den var ju trots allt väldigt god.
Tror notan slutade på 80:- för 2 pers! Billigt och bra! ( eller ja stak iof )

Tisdag:
Vi slappade först lite pool och sedan tog vi en promenad till Sharks bay!
Alla sa att det tar 5 minuter att gå men jag tror de tog 25 minuter.
Kanske för att det var ganska varmt så var dte väl extra jobbigt.
Ganska stenig strand men fin för övrigt.
Badade i havet där dte var alldeles turkost vatten!!
Käkade lunch på resturangen som fanns där, bra mat och bra servis! Det gillar vi.
Så när vi kom hem till rummet så hade våran städare Mohammed ( av 70 miljoner heter 50 miljoner Mohamed !!)
gjort värsta kreaktionen med handukarna
Så fint så

Idag käkade vi på kina *mmm*
Efterrätt tog vi också!
När vi kom tillbaka till hotellet var det en himlans liv lägre bort. Då var de magdans på G. Skit coolt.
De kan dansa de!

Onsdag:
Dagen började redan kl 00.50 då bussen mot KAIRO kom och hämtade oss.
Vi kom fram till Kairo ca 9 på morgonen men vi var inte framme vid pyramiderna förren ca kl 10,15
Där fick vi börja med att se på den stora pyramiden, Cheops.
147 cm hög från början, men nu är den 10 m mindre. Kan stäga att den är STOR!
Sedan for vi upp på panorama höjden, där vi fick se alla de 3 pyramiderna som man brukar se dem på tex kort.
Mitten pyramiden, Chefren som är son till Cheops, skulle ju inte på den tiden bygga en pyramid som var större än pappans, de var ju "förbjudet", så Chefren byggde sin 9 meter mindre, MEN han byggde den på en kulle så den ser därför större ut, smart unge :P
Å sedan såg vi som sagt den lilla pyramiden, Mykerinos.
Alla de 3 pyramiderna.
Så åkte vi vidare till Sfinxen!
Det är ju väldans synd att den inte är så fin längre, men ff väldigt häftigt att faktiskt få vara där och se den!
Vidare gick vi till ett parfymeri där vi fick se hur de gjorde parfym som ursprungligen kommer från Egypten.
Å sedan åkte vi till ett papyrus-papper muséum eller ja de gjorde papyrus papper där.
Coolt att det blir så bra !
Sedan vidare till lunch, å det behövdes efter all värme man sprungit runt i.
Vi åt med utsikt över pyramidera! Mysigt.
Sedan bar de av till Egyptiska muséet. Ja tyvärr har jag inga bilder därifrån eftersom de var förbjudet att ta med kameran in :( Kan ju meddela att det var STORT iaf!
Efter det for vi in en sväng till "gamla stan" och shoppade loss lite. Ika köpte en resväska ( som visade senare att hon betalat för mycket,) och jag köpte några sjalar ( som förmodligen jag betalade flr mycket för, men om man hadfe köpt dessa i sverige hade de varit dyrare ändå, så egypterna fick väl tjäna lite extra med pengar! )
Så bar de äntligen av hemmåt. Kom dock inte ut på vägen och så förrän vid 21 på kvällen, så vi var inte tillbaka på hotellet förrän kl 03 på natten! 26 timmar i en buss, knaske inte att rekomendera! Men det var det värt!

Torsdag:
MASSAGE börjar dagen första ord med. Efter denna resa är man lite mörbultad så Ika och jag hade redan bestämmt oss för att vi skulle få massage på hotellet. 230:- och värt vart ända öre! SÅ UNDERBART SÅ!
Sedan hade vi en slapp dag vid poolen. Var så döda efter kairo resan.
På eftermiddagen for vi in till Oldmarket.
Jätte mysigt ställe ca 15 minuter med taxi från hotellet. Shoppade och åkte hem för att byta om och sedan åka in till Nama bay.
Käkade middag på ett jätte mysigt ställe som hette Camel roof.
Man satt på taket på en av byggnaderna som man såg ut över stan, jätte mysigt.

Fredag:
Jeep safari.
VI vart hämtade på hotellet kl 07,00 med en jeep.
Sedan plockade vi upp 2 andra jeepar och färden genom öken började.
VI åkte först til Beduinerna och åt våran frukost.
Sedan fortsatte vi en lååååång bit till en oas mitt i öknen! Skit coolt med grönt bara så där!
Sedan åkte vi in till Dahab för att hämta snorkelutrustning till de som inte hade.
Åkte vidare ut i öknen igen, fast nu vid havet. Satte oss på en kamel och red i ca 20 miuter. På dessa få minuter myckades jag ( dagen efter) så 2 stora blåmårken på insidan av låren! :)
Ika hade tydligen de super bra på hennes kamel....
Så Var vi framme vid de "blå hålet" som är ett hål rakt ner i vettnet, inget vet hur djupt det är och det sägs att flera dykare har förvirrat sig när de dykt där!
Vi lämmnade våra saker och gick ner och snorklade i hålet, skit läskigt men skit coolt!
Så käkade vi lunch och sedan for vi in till Dahab och gick längs en shopping gata eller vad man säger...
Å så bar de hem.
Käkade äckel middag på hotellet igen och gick och lade oss kl 20.00!!
HELT DÖ TRÖTTA!

Lördag:
Sista dagen :(
Men jag har så otrolig hemlängtan så det gör inte så mycket.
Vi tog en tripp till Public beach men var där kanske 30 minuter. Helt värdelös.
Satt bara 20 araber och GLODDE. Kändes inte bra, så vi sa nog att våran pool är nog den bästa iaf  :)
Slappade vid poolen hela dagen och vid 18 mörtte vi upp våra nya vänner Evelina och chris som vi lärde känna på kairo resan. Vi delade på en taxi till Oldmarket och strosade runt och små shappade upp de sista pengarna vi hade. Ni börjar jag känna mig lite hängig med värk i kroppen. Hoppas bara dte inte är feber på G men de känns som det. 
Iaf som käkade vi på en resturang och gick sedan och satte oss vid "bergen" där det skulle vara en magshows dans. Chris beställde in en Vattenpipa, han sa att han måste prova innan han far hem. Och det gjorde vi andra också. Munblossade lite bara för att pröva på iaf. Smakade äpple ( smaken vi had epå tobaken )
Iaf så den där magdanen vi skulle kika på visade sig att dte var en KILLE som dansade. Å alldså jag säger det, den killen kunde dansa mag dans! to.m gubbarna stod och skrek och tjöt! :D
Å vi skrattade :P
Nu känner jag verkligen att det är feber jag har...skit....

Söndag:
Trots febern lägge rjga mig ute i solen och ska pressa de sista som går innan hemfärd. EFter en timme går de inte längre, går in till hotellrummet där Ika ligge roch har fått ( URSÄKTA SKRIVANDET ) diarée...
Jag, med feber och hon med diarée på hemfärden, japp!
Så kommer vi till flygplatsen iaf och vi mår bättre. Men så är det trångt och varmt i kön där man ska checka in bagaget. Känner hur jag börjar må illa och känner mig yr....
Säger tillslut till Ika att jag tror jag kommer svimma, måste gå på toa...
Hinner gå halvvägs innan allt börjar svartna för ögonen. Tänker att om jag inte sätter mig ner nu så ramalar jag och slår huvudet. Och sedan är allt svart!
När jag vaknar till får jag hjälp av 2 reseladare, en av dem som känner ingen mig då han var med på våra utflykter.
Hjälpe rmig bort till toan och utanför den svimmar jag igen!
Frågar vart min lillasyster är och jag pekar mot kön. Vaknar till och Ika hjälper mig in på toan, där jag svimmar en 3:e gång. Sistter och kallsvettas och skakar när jag vaknar till. Känner att jag har lite diarée smärtor men de är ok ändå. Får hjäl ut och när vi kommer ut så mår jag bättre. De hämtar iaf en rullstol åt mig och vi får gå föra alla andra i passkontroller m.m *skönt* :D
Ika köper nått att äta och jag känenr att jag är bättre.
Ja så här kan man se ut.....

kan ju säga att jag har inte blivit så bra behandlad  som på flygplatsen under hela resan!
Fast jga säger att jag kan gå hämtar det en lastbil med flak på som jag får åka på...
och sedan åker de på andra sidan flygplanet och de öppnar en speciell dörr och hissar upp bilen direkt till öppningen på planet :D
Ika påstår att jga komemr skratta åt detta om ett par år, men jag vet de tusan :D
Iaf så mår jag bättre, dock trött, och flyget lyfter.
Sedan hinner d einte gå mer än kanske 20 minuter förrän jag får en svimmningsattack, lägger mig ner i Ikas knä och dte blir bättre. När jag sedan får min 3:e så säger jag till Ika att jag tror vi måste kontakta en läkare när jag kommer fram till arlanda. Flygvärdinnorna skom på den idén med att kolla om de fanns läkare ombord och de fanns de!
Han sa att jag skulle dricka Zup med salt i! Dricker 3 sånna och kännr mig bättre, läkaren trodde de var vätskebrist kombinerat med att jag hade feber.
Iaf så komemr vi fram till arlanda där vi bli uppmött med några brandmänn som kollar blodtrycket och socker nivån och sånt. Allt är bättre och jag kan gå själv!
När jag komemr till arlanda får jag veta att jag kommer få en ersättningsbuss från centralen till upplandsväsby för det håller på med spårarbeten.
Tar mig själv till centralen men det kommer ingen buss. Hittar en busgubbe som säger att hans tåg kollergor sover nu, det går inga tåg.
Han ringer SJ och lämmnar mitt nummer.
De ringer upp och det visar sig att det tåget går inte...
Jag bryter i hop. VIll ju inget annat än att kommer hem och bli frisk. Febern tär ju på en.
SÅ SJ fixar gratis boende på hotell över natten och jag får åka hem på måndagen i stället.
Febern kommer tillbaka på tåget, men blir bättre på em. så jag mår som en pingla!
Mest för att jag ÄNTLIGEN kommit hem!
Hem till mina grabbar!


Kommentarer
Postat av: Malin

jag har oxå varit i egupten underbart land fast inte bra mat! Men jag fick inte se pyramiderna :(

2008-03-27 @ 19:28:22
URL: http://mykarma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: